onsdag 2. april 2008

Brukermedvirkning i barnehagen

Når man jobber i barnehage er det viktig å kunne tilpasse barnets medbestemmelsesrett og evne til å medvirke sin hverdag, etter alderen. Det er lett som voksen å hele tiden tenke at "jeg vet best" og selv om man har myndighet til det må man også være bevisst på barnets ønsker! Som ansvars og omsorgs person for barna i barnehagen er det ditt ansvar at barnet får oppfylt sine behov og ditt ansvar at det skjer i samhandling med barnet. Barnet skal ha muligheten til å uttrykke sitt syn på hverdagen og være med på å bestemme i forhold til sin alder og sitt modningsnivå. Man må ha ferdigheter og kunnskaper om hva barnets behov trenger gjennom hverdagen og til hvilke tider for å kunne gi barnet riktig mulighet til medvirkning. Det å stille barnet et spørsmål om noe som angår det, hvor barnet kan svare med ja eller nei er ikke å gi barnet rett til medvirkning. Det kan virke sånn, men det å gi rett til medvirkning er å få barnet til å uttrykke sine tanker og meninger rundt det som skal skje. Når barnet uttrykker sine tanker og meninger er det viktig å gi anerkjennelse for disse, med dette opprettholder du en god relasjon mellom barnet og deg selv og dere samhandler positivt. Anerkjennende kommunikasjon skaper forutsetningen for plass til barns rett til medvirkning. Gjennom den anerkjennende kommunikasjonen gjør du barnets perspektiv gjeldene og likeverdig som deg selv tross aldersforskjellen. For å kunne være flink til å gi barnet god rett til medvirkning og være åpen for barnets perspektiv kreves det trening og øvelse i det!

Ingen kommentarer: