onsdag 2. april 2008

Brukermedvirkning i skolen

Mye blir annerledes for barnet når det går over til skolen fra barnehagen. Innhold og oppdeling av dagen blir helt annerledes enn det hva barnet er vandt til og tillegg skal kanskje barnet gå på SFO. Dette blir mange voksne å forholde seg til for barnet og da er det veldig viktig at de voksne samarbeider godt med hverandre på tvers av skolen og SFO. På skolen og SFO hvor det er så mange barn er det viktig at man tar seg tid og hilser på hvert enkelt barn når de kommer om morgenen. Da får barnet en bekreftelse på at det blir sett og lagt merke til, dette skaper en trygghet. Å forklare eleven godt hva som skal skje gjennom dagen er smart, det å sette ord på det som skal foregå. Da blir dagen mer strukturert, elevene blir trygge ved å ha oversikten over hva de skal gjøre. Dette er en måte å inkludere eleven på. En annen måte er å inkludere elevene i bestemmelser for å gi dem rett til medvirkning i undervisningen, dette gjelder planleggingen av undervisningen, aktiviteter og alle generelle forhold som angår alle elevene. Et fint eksempel på hvordan elever kan være med å bestemme er å diskutere og komme fram til hvilke regler som skal gjelde i klassen de går i (klasseregler). Å gi elevene god og tilstrekkelig informasjon er en veldig viktig måte å inkludere å elevene på, da kan de også dele sine meninger og tanker rundt informasjonen og komme med innspill så de får medvirket. Elevene opplever en mye mer positiv læring og blir oppmuntret over tingene som skjer på skolen når de selv får være med å bestemme og medvirke på deler av det som angår dem selv og når de føler seg inkludert. De får utfordret og brukt sine tanker og meninger til å forme sin egen skole hverdag. Med dette skapes det gode relasjoner og samhandling mellom lærer og elev. Læreren viser anerkjennende kommunikasjon ved å respektere elevens erfaringer, meninger og opplevelser.

Ingen kommentarer: